Nie codziennie w życiu firmy lub organizacji zdarza się, że zamawiają one nową stronę internetową, czy też odświeżają istniejącą już witrynę. Poniżej przedstawiamy typowy proces zamawiania strony internetowej – z perspektywy klienta. Dzięki niemu wiadomo czego oczekiwać a także pozwoli uniknąć niepotrzebnych problemów.

Zakup domeny – adresu strony internetowej

Domena internetowa to inaczej adres, pod którym internauci będą mogli odnaleźć nasz serwis internetowy. Warto zastanowić się nad jej wyborem gdyż dobra nazwa będzie ważnym czynnikiem pomagającym w odniesienia sukcesu. Podczas zakupu domeny najczęściej nie ma potrzeby kupowania usług dodatkowych – są one z reguły niepotrzebne.

Zakup hostingu – miejsca na serwerze, gdzie nasz serwis będzie fizycznie zainstalowany

Przy zakupie hostingu warto wybrać dobrego usługodawcę o dobrej reputacji. Cena – jakkolwiek istotna – nie powinna być jedynym kryterium. W tej dziedzinie liczy się jakość, szybkość i dostępność. Najlepiej skonsultować wybór hostingu z nami przed stworzeniem strony internetowej – pomożemy wybrać pakiet dostosowany do potrzeb.

Konta partnerskie w handlu elektronicznym

W przypadku sprzedaży w internecie należy założyć odpowiednie konta partnerskie – na przykład w serwisach umożliwiających dokonywanie płatności elektronicznych, porównywarkach produktów, platformach e-commerce.

Certyfikat SSL – certyfikat bezpieczeństwa dla stron typu e-commerce (sklepów internetowych)

Przy prowadzeniu sklepu internetowego warto zaopatrzyć się w odpowiedni certyfikat bezpieczeństwa (SSL). Jest on potrzebny, gdy podczas dokonywania transakcji klienci podają dane osobowe i numery kart, kont itp.

Mapa serwisu – schemat strony internetowej

Należy przemyśleć i stworzyć mapę całego serwisu internetowego – diagram pokazujący jakie podstrony powinny zostać utworzone, w jakiej hierarchii. Połączenia między poszczególnymi podstronami będą linkami w naszym nowym serwisie. Strukturę tę warto przedyskutować z nami, gdyż jest ona ważna z punktu widzenia internautów. Im łatwiej będzie im nawigować pomiędzy stronami w celu znalezienia ważnych dla nich informacji, tym prędzej skontaktują się oni z nami i dokonają zakupu. Źle rozplanowana witryna internetowa będzie szybko opuszczana przez internautów i nie będzie generować oczekiwanych zysków.

Treść serwisu – na podstawie mapy strony

Po stworzeniu mapy strony należy utworzyć treść dla każdej podstrony w naszym diagramie. Można w tym celu utworzyć dokument Word lub plik tekstowy – jeden dla każdej podstrony.

Stworzenie logo

W przypadku braku logo warto na tym etapie je stworzyć.

Stworzenie strony głównej

Posiadając pewne oczekiwania co do strony głównej, należy je opisać i utworzyć wstępną koncepcję co do grafiki i wyglądu. Na tym etapie wykonawca na podstawie naszych wymagań tworzy wstępną wersję.

Budowa serwisu www

Na podstawie przekazanych przez nas materiałów graficy i koderzy tworzą nasz serwis internetowy.

Pierwsza „inspekcja” prac

Należy przejrzeć rezultaty wykonanej pracy nad naszą stroną internetową i zgłosić ewentualne uwagi. Na tym etapie zbieramy owoce naszego przygotowania się do budowy strony www – im więcej poświęciliśmy czasu na poprzednich etapach, tym mniej uwag i zmian będziemy zgłaszać.

Druga „inspekcja” prac i ostateczne poprawki

Na tym etapie w zasadzie nasza strona będzie ukończona. Można oczywiście wprowadzać ostateczne poprawki.

Optymalizacja strony

Koderzy optymalizują kod i grafikę serwisu, dopracowując ważne elementy pomagające w pozycjonowaniu strony

Uruchomienie strony

W tym momencie następuje instalacja serwisu na serwerze i pod wybranym przez nas adresem pojawi się nasza nowa strona. Należy poinformować wyszukiwarki o takim fakcie – aby mogły one zaindeksować nasze podstrony. Warto również zgłosić serwis do różnego typu katalogów stron, utworzyć konta w serwisach społecznościowych oraz utworzyć wpis w „Miejscach” w wyszukiwarkach. Wszystko po to, aby internauci łatwiej mogli znaleźć nasz nowy serwis internetowy.

Nadzór nad serwisem i opieka techniczna

Po uruchomieniu serwisu warto nadzorować całość strony www – proces indeksowania strony przez wyszukiwarki, dodawania do katalogów, ruch na stronie, jakiegokolwiek typu błędy na stronie www.