Rozwój nowych technologii oraz ciągłe przeobrażanie się rynku powoduje, że musimy się dostosowywać do nowych warunków. Kiedy liczy się sprzedaż, dostęp do wielu kanałów dystrybucji staje się bardzo istotny. Rośnie więc zainteresowanie handlem elektronicznym. Notuje się intensywny rozwój aplikacji tworzonych „na miarę”.

Sklep internetowy – kiedyś marzenie wielu firm, dziś staje się bardzo popularny. Nie wymaga tak dużych nakładów jak uruchomienie fizycznej placówki firmy. Jednak wprowadzenie asortymentu i uruchomienie sklepu nie koniecznie jest kluczem do sukcesu. Bardzo ważne jest również powiązanie go z całością działania firmy – z zarządzaniem zamówieniami, przesyłkami, magazynem czy fakturami. Problemów nie ma jeśli dziennie zamawianych jest kilka czy kilkanaście produktów. A co, jeśli dziennie klienci zamawiają np. 100 różnych produktów?

Ideałem byłby system zintegrowany z magazynem w firmie. Jeśli klient zamawia towar, powinno się dać łatwo sprawdzić, czy towar jest dostępny, wystawić odpowiedni dokument sprzedaży, przygotować przesyłkę, a w razie jakichś wątpliwości bez problemu umożliwić skontaktowanie się z odbiorcą. Również klient powinien mieć możliwość zdobywania informacji o stanie swojego zamówienia – łącznie ze śledzeniem własnej przesyłki.

Ponieważ większość gotowych sklepów internetowych nie posiada kompletu takich możliwości, powstają dedykowane aplikacje lub rozszerzenia umożliwiające np. eksportowania stanów magazynowych firmy do publikacji w sklepie internetowym.

Oprócz typowych sklepów internetowych rozwija się rynek aplikacji dedykowanych. Mają one za zadanie nie tylko wspomagać cały proces sprzedaży elektronicznej, ale również usprawniać proces komunikacji z klientem oraz jak najlepiej odzwierciedlać szczególną ofertę firmy. Nie zawsze rozwiązanie gotowe, np. w postaci typowego sklepu internetowego może okazać się wystarczające dla firmy.

Najczęściej stosowaną formą aplikacji internetowych są systemy CMS – zarządzania treścią serwisów. Daje to możliwość błyskawicznej zmiany treści a co za tym idzie – szybkiego informowania internautów. Przykładem może być system aktualności na stronie – informacje o ważnych wydarzeniach można zamieszczać bardzo szybko, dzięki czemu odwiedzający serwis na bieżąco śledzą to, co dzieje się w firmie.

Powstają również listy mailingowe, dające szansę bezpośredniego trafiania do osób naprawdę zainteresowanych naszą ofertą. W ten sposób wiele firm informuje klientów o nowych dostawach produktów czy szczególnych promocjach. Rozsyłanie takich informacji zdecydowanie podnosi satysfakcję klienta – daje poczucie bliskości z firmą i wychodzi naprzeciw klientowi.

Na rynku powstaje wiele specyficznych aplikacji tworzonych do różnego typu zastosowań. Przykładem mogą być wyszukiwarki produktowe, np. części samochodowych, czy ofert turystycznych. Daje to możliwość bliższego kontaktu z klientem – każdy może zapoznać się z ofertą bez potrzeby wertowania katalogów, czy dzwonienia do siedziby firmy. Dzięki temu internauta, w domowym zakątku dowiaduje się szczegółów dotyczących oferty. Kiedy pojawi się w naszej firmie czy złoży zamówienie on-line, będzie dokładnie wiedział czego chce.

Oprócz aplikacji pośredniczących między naszą firmą a klientem istnieją programy wspierające sprzedaż. Wśród nich istnieją aplikacje CRM, które umożliwiają analizę kontaktów z kontrahentami, aby w każdej chwili móc przewidzieć zachowanie odbiorcy lub np. wysłać informacje o promocji dla tych, którzy robią u nas największe zakupy.

Wszelkie tego typu działania powodują zmniejszanie dystansu między klientem czy kontrahentem a naszą firmą, a co za tym idzie podnoszenie satysfakcji klienta z korzystania z naszych usług – 24 godziny na dobę, przez 7 dni w tygodniu, w każdym miejscu świata.

Wielu ocenia internet jako skuteczne narzędzie sprzedaży i promocji. I słusznie. Tak szerokiego spektrum możliwości nie daje żaden inny kanał dystrybucyjny. Dodatkowo malejące ceny dostępu to coraz szersze grono użytkowników.